Tuesday, April 15, 2008

Kejayaan akademik boleh mengundang masalah

Kejayaan akademik boleh mengundang masalah - Adik Sufiah

Adik Sufiah persalahkan bapa

LONDON: Sikap tegas Farooq Yusof dan keengganannya meminta maaf terhadap tekanan yang diberikan kepada anaknya, Sufiah dianggap punca renggangnya dua beranak itu.

Adik Sufiah, Iskander Yusof, 21, membuat kenyataan itu ketika ditemubual stesen Radio 4 BBC.

Bagaimanapun dia berkata, keluarganya, terutama ibu, Halimahton Yusof lega kerana sekurang-kurangnya mereka kini tahu di mana Sufiah.

“Pastinya ibu terkejut apabila mendengar berita seperti itu, tapi kerana terlalu lama tidak mendengar sebarang berita mengenai Sufiah, dia sekurang-kurangnya lega kerana Sufiah masih hidup. Cuma dia sedih dengan perubahan yang berlaku terhadapnya,” katanya.

Iskander yang layak belajar di Universiti Warwick pada usia 15 tahun turut berkata, keluarganya kini berharap Sufiah menghubungi mereka.

“Sufiah perlu memikirkan apa yang terbaik untuk dirinya. Kadangkala anda tidak perlukan sesiapa untuk menyelesaikan masalah, hanya perlu menyelami diri dan bertanya ke mana anda akan tujui,” katanya lagi.

Adik bongsu Sufiah, Zuleika Yusof, 14, yang lulus tiga kertas peperiksaan A Level dan merancang melanjutkan pelajaran di universiti di Amerika Syarikat mengakui merindui kakaknya itu dan berharap mereka akan bersatu kembali.

Pada masa sama, Zuleika sedikit sebanyak memahami masalah kakaknya.

“Kejayaan akademik memberi kita keyakinan yang tinggi, tapi ia juga mengundang masalah. Pada usia semuda saya, pastinya saya ingin bersama remaja lain, tapi pencapaian cemerlang dalam pelajaran menyebabkan kita sukar berbuat demikian,” katanya.

Halimahton, 51, turut enggan mengecam Sufiah yang kini memperdagangkan tubuhnya dengan bayaran RM828 sejam.

“Saya tak tahu apa yang difikirkannya atau sama ada dia melakukannya untuk membalas dendam terhadap bapanya. Namun, saya harap pada satu hari nanti, dia akan kembali ke pangkuan kami,” katanya.

http://www.hmetro.com.my

No comments: