Wednesday, June 11, 2008

Mengembalikan Ketuanan Melayu

Sumber: http://aziziabdullah.blogspot.com/

di sampaikan di mini kongres anjuran 2pnp dan gapena pada 29 april 2008 di hotel submit dan di johor bharu pada 2-3 Mei 2008.

Bismillahirrahma nirrahim.

1. Saya yakin kongres hari ini fokusnya kepada hala tuju kepada ketuanan Melayu, hak Melayu, martabat Melayu dan mengembalikan Hak Melayu kononnya dikatakan sudah terhakis. Punca kesedaran ini ialah kerana Umno kalah dalam pilihanraya ke 12 baru-baru ini.

2. Gapena kononnya rasa terpanggil tetapi nyata mengambil peranan membawa reba dalam semak. Dianggap Umnolah yang kononnya berpengalaman menyatu padukan orang Melayu. Tetapi mengapa Gapena tidak melihat sebagai polong menghisap darah dan memamah orang Melayu? Apabila Gapena turut merasa gelisah sampaikan Ketua Satu buat kenyataan, Ketua Dua tulis kertas kerja, Ketua tiga komen dalam akhbar, seolah-olah Gapena itu waris pesaka Umno.

3. Kita kata dasar Umno itu betul sejak ia di tubuhkan. Tetapi Kongres/ Gapena telah keliru dalam banyak hal, terutama menganggap pemimpin Umno itu betul dengan bangsanya, sehingga maruah dan hak bangsa Melayu telah tercabar, termusnah, terkahis, Kongres/ Gapena masih menganggap Umno itu tetap sebagai pembela dan pemelihara. Lalu diadakan kongres bagaimana hendak menyatukan Melayu semula akibat kalah dalam pilihanraya.
Anih, Gapena dan penganjur kongres seperti bomoh yang tidak tahu punca penyakit.

4. Selepas merdeka bukankah Umno yang memerintah dan dianggap menjadi tonggak bangsa Melayu, kemudian apabila Umno terlungkup di anggap pula sebagai pertanda kehancuran kedaulatan Melayu. Siapa yang kata? Umno juga yang mendakwa. Maka ada baiknya kita bercakap tentang Umno dan Melayu selepas kemerdekaan sehingga 8 Mac yang lalu.

5. Umno kena ingat dan Gepana/ kongres ini juga kena faham, Perlembagaan Negara bukanlah Perlembagaan orang Melayu. Perlembagaan negara adalah perlembagaan Negara Malaysia untuk rakyat Malaysia dari pelbagai kaum, yang diiktiraf dan diterima sebagai rakyatnya.

Ada pun Melayu hanyalah merupakan satu daripada kaum-kaum yang ada, yang kerakyatannya sama dengan bangsa lain. Orang Melayu tidak boleh lagi halau orang India balik India. Tidak boleh lagi halau orang China balik tongsan. Hak mereka dengan orang Melayu di sini, sama. Siapa yang buat ini, haaa? Siapa?

6. Bagaimana pun ada beberapa hal tentang Melayu diberi keistimewaannya, termasuk agama Islam. Maka secara ringkasnya Melayu dinamakan sebagai Bumiputera, yang kebetulan ia muncul dalam beberapa bidang dan oleh kerana Melayu dikatakan penduduk asal, maka diberilah beberapa hak istimewa, iaitu istimewa orang Melayu. Hak Istimewa inilah Umno dok bangga tapi depa tak tahu menjaga.

7. Apakah orang Melayu berbangga dengan Bumiputera Melayu yang diberi hak istimewa? Saya sebagai bangsa Melayu sangat bangga. Pak Kasim dari Ulu Tembeling bangga. Mak Leha yang jual goreng pisang di Ulu Tiram bangga malah Wan Kadir di Puterajaya yang jadi tukang angkut sampah berbangga.

8. Tapi bagaimana dengan Umno? Tak semena-mena kerana ingin mengekalkan kuasa keUmnoannya (bukan Melayunya) mereka membuka pintu kepada bukan Melayu menjadi Bumiputera. Betulkah Umno? Mana jatidiri Melayunya yang kononnya ingin memelihara ketuanan?

9. Barangkali orang anggap ini politik dan perkauman. Pukimak! Bukankah dengan politik itu Umno dapat berkuasa? Bukankah menubuhkan Umno dengan keahlian Melayunya sahaja, sudah jadi perkauman?

9. Nah, apabila Umno menjadi parti tonggak pemerintah sejak 1957 hingga 8 Mac 2008, lihatlah apa yang Umno lakukan terhadap bangsanya. Saya bentangkan ini kerana menganggap Umno ada dalam parti pemerintah, komponen yang mempunyai kuku kuasa, berwibawa, mampu membawa bangsanya, memelihara ketuanannya, menaikkan maruah bangsanya melebihi bangsa lain.

10. Ini diperkuatkan lagi dengan jaminan perlembagaan tentang hak keistimewaan Melayu dan beberapa hak, akta, undang-undang bagi memelihara orang Melayu. Semuanya dalam genggaman, percaturan, kuasa Umno. Cuma mahu atau tidak saja wahai Umno!

11. Tapi malangnya pemimpin Umno selepas Tun Razak, mereka lupa yang mereka pemimpin Umno yang diberi amanah oleh orang Melayu. Mereka khianati amanah bangsanya. Kita harap Umno tak usah ungkit dan bermegah dengan perjuangan pemimpin Umno dulu. Hari ini, tepuk dada, siapa pemimpin selepas Tun Razak? Dato’ Onn? Mahathir? Tun Razak? Pak Lah? Dan siapa juak-juak di zaman tersebut?
Mereka adalah Pemimpin Melayu/ Umno. Mereka berkuasa macam superman sejak 1957:

Cuba tenguk ini:
Tahun 1959 Umno bertanding, menang 52 kerusi. Tahun 1964 bertanding 89, menang 59. Tahun 1969 bertanding 67, menang 51. Tahun 1974 bertanding 61, menang 61. tahun 1982, menang 82. Tahun 1986 sehingga 1990 pun menang. Tahun 1995 menang lagi sehingga 2008. Tapi malang 2008 Umno kalah teruk. Dan inilah yang Umno jadi cacing kena panas lalu bercakar sama sendiri. Sejak 1959 hingga 2004 hangpa buat apa kat orang Melayu? Pulau Pinang, berapa kali Umno menang, tak sekali pun jadi Ketua Menteri?

Sampai sebelas kali, terakhir sampai dapat kerusi 109 dari 198. Wauuuu, Di Pulau Pinang Umno lebih berkali-kali, tapi haram sekalipun tak jadi ketua Menteri. Ke mana Melayu dibawa oleh Umno?

Sekarang lihat lagi bagaimana Umno mertabatkan Melayu atau menyusutkan Melayu:

12. Dalam Perlembagaan diwujudkan prinsip kekecualian mengenai Pemberian Kesamarataan. Ia terkandung dalam (a) Perkara 8(5) : (b) Perkara 43 (7): (c) Fasal 1-Perkara 89 yang menyentuh Tanah Rizab Melayu.
Tapi apa sudah jadi? :

• 1 Januari tahun 1995, seluas 4 juta, 545 ribu,937.4 hektar Tanah Rizab Melayu,mengikut statistik Jabatan Tanah dan Galian. Sekarang hanya 1,juta, 606,006 hektar, bersamaan 3,966,835 ekar.

• Angka ini dalam tahun 1997. Bayangkan sejak tahun 1995 Tanah Rizab Melayu sudah merosot sebanyak 2,939,931.4 hektar.

• Ke mana pergi?
- Kita nak tanya Umno dan kita nak tanya penganjur Kongres ini yang beria-ria minta satukan semula Melayu melalui Umno.
- Jika tanah menjadi tunggak maruah Melayu, ke mana perginya Tanah Simpanan Melayu jika tahun 1947 seluas 2,432,790 kepada tahun 1970, 1,757,883 hektar. (Rujuk Melayu dan Tanah Ahmad Nazari Abdullah, muka 217) pada hal sejak 1959 hingga 2004 Umno perintah.

Maknaknya dalam jangka 23 tahun, orang Melayu kehilangan tanah sebanyak 674,906 hektar, atau 29,344 hektar setiap tahun.

Ni, kalau nak banding zaman Penjajah tahun 1920 hingga 1929, Umno lebih teruk makan hak bangsa Melayu. Tahun 1920 hingga 1929 tanah orang Melayu di negeri Melayu Bersekutu hanya hilang 20,735 hektar. Tapi zaman pemerintahan Umno, setahun saja hilang 29,344 hektar. Lihat kajian dalam buku Melayu dan Tanah, tulisan Ahmad Nazri Abdullah.

Apa jadahnya ini, haaa?
Siapa yang memerintah? Siapa yang berkuasa? Tiba-tiba Umno kalah sekali saja tahun ini, Umno jadi macam cacing kena panas. Baru nak cari Melayu, baru terasa nak pakat Melayu bersatu. Dulu Umnolah yang metekedangah hak Melayu. Umnolah yang pijak lanyak bangsa sampai lupa kuasa yang ada. Di Pulau Pinang, Umno lebih tua dari fery, banyak pula kerusi tapi tak pun mau berkuasa?

13. Perkara 90 yang menyentuh sekatan mengenai pemberi milikan tanah adat di Melaka dan Negeri Sembilan dan peruntukan khas Tanah Milik Melayu di Terengganu: (e) Perkara 153 yang memperkata rizab kouta untuk orang Melayu dengan kedudukan dalam khidmat awam, permit, lesen, biasiswa. Dan lain-lain lagi....apa dah jadi?
Kita ingin bertanya lagi:

14. Kedaulatan raja-raja adalah kedaulatan bangsa Melayu. Di mana kedaulatan raja-raja? DAP atau MIC atau MCAkah yang merobek kedaulatan itu?

15. Oleh kerana Melayu itu disinonimkan dengan Islam dan aqidah Melayu terletak pada Islam, bagaimana kedudukan Islam seperti Perkara 3 dalam Perlembagaan, sejak selepas merdeka hingga 7 Mac 2008? Adakah DAP, MIC, MCA yang menghinanya?

16. Siapa yang membanyakkan kewarganegaraan sampai menutup peluang orang Melayu? Siapa yang bagi menakutkan, bahawa 4 tahun lagi pendatang akan mencapai 5 juta di sini dan mungkin menjadi pengundi hantu?

Yang anihnya wahai Kongres/ Gapena, yang melenting tentang tercorotnya maruah Melayu, semua menteri dari Umno berbangsa Melayu. Perdana Menteri pun Umno dan Melayu. Kononnya yang memerintah, Umno. Mana dia?

17. Siapa dalam Majlis Tertinggi? Adakah hanya tiga orang Menteri Melayu diamanah mengubah dan menambah baik nasib orang Melayu? Hirisan apakah yang mereka lakukan sampai nasib bangsa mereka luka parah?

18. Siapa menteri dan siapa Perdana Menteri yang tidak peka dengan bahasa Melayu? Ke mana perginya Menteri Melayu dan ke mana Umno parti Melayu yang kononnya memperjuang bahasa ibunda? Ceh! Bahasa sendiri tak terjaga. Tiba-tiba apabila kalah baru nak bangkit nak bela Melayu. Siapa buat silap, tiba-tiba salahkan orang lain, ajak orang lain nak buat silap lagi? Apa, Melayu ini mahu jadi kuda tunggangan Umno selama-lama?

19. Badan kehakiman bagi rakyat ialah institusi keadilan. Siapa yang merobek-robek institusi itu? Samy Vellu? Kit Siang? Umno di mana?

Perkara di atas ialah perkara pokok, di mana kebergantungan orang Melayu sangat perlu, tetapi selama Umno menjadi parti tunggak memerintah, mereka telah mengabaikan kerana mereka mengejar kebendaan yang melampau, lalu lupa kepada fakir di tepi rumah.

Umno dan Gapena kena ingat, rakyat itu seperti ular sawa. Ia akan bangun dari lengkarnya jika ia lapar. Tetapi Umno tidak pernah sedar ini dan apabila kalah, mereka yang menjadi singa tua yang lapar.

Jika mahu ketuanan Melayu kembali kuat, maruah diperkasa, hak terjamin, bukan Umno saja yang bertanggung jawab, tapi pemimpin Melayu. Malangnya Umno yang jadi dalang. Gapena pun jadi kuda tunggangan lalu mengeluar kenyataan Umno saja yang layak menyatupadukan orang Melayu.
Cis! Ini bodek namanya!.

Itu tak kira lagi soal bahasa yang menunjukkan bangsa. Apa Umno buat untuk jiwa bangsanya? Rugi lima juta, sampai hari ini masih tergagap-gagap hendak beri keputusan. Yang menjadi mangsa, anak Pak Ngah Ulu Tembeling, anak Pak Kasa di Tanjung Tuan, anak Leha di Simpang Renggam. Tiba-tiba bila kalah, salahkan Melayu pula dan tuduh pula nak lenyap bangsa.

Heee, siapa nak lenyap siapa? Cuba Umno tak bongkak, tak sombong, tak lupa diri, ada jati diri Melayu, taklah jadi macam hari ini. Setiap hampir pilihanraya, kawan-kawan Melayu gosok jubur Umno, Umno sepak balik. Tapi orang lain tutuh jubur Umno, Umno syok sampai lupa maruah bangsa sendiri.

Apa jenis bangsa ni? Kalau mahu juga menyatupadukan Melayu,

Yang demikian, kalau benar-benar ada kesedaran menyatukan Melayu, Kongres ini tidak layak sama sekali menyeret Umno menjadi teraju utama. Umno hanya sesuai jadi budak pejabat, bawa fail kepada satu institusi lain yang berusaha menyatukan Melayu, atau Umno hanya menjadi spesis sejarah yang sudah lama merobek keMelayuannya.

Atau Kongres hari ini kena teliti, atau sepak ketepikan ahli Umno yang suka metekedaghah duit rakyat. Tangkap dan ikat di pokok ada kerengga pemimpin yang sudah hilang akar umbi Melayunya. Talkinkan pemimpin tua yang buat kacau yang kononnya dia paling bersih dalam dunia. Masukkan ke dalam guni golongan yang suka sangat mengeluar kenyataan; kami sokong 100% kepimpinan anu...anu... sebaik saja pemimpin baru naik. Jangan salahkan Paklah. Paklah hanya kesinambungan dari juak-juak lama yang menghakiskan Melayu. Dosa Paklah terlampau sedikit. Hanya empat tahun dari tahun 2004 hingga 8 Mac 2008 sahaja.

Wujudkan kepimpinan baru yang beramanah, bersih, berwibawa. Cari satu kaedah penyatuan ini bukan penyatuan perkauman kerana matematik perkauman, bangsa Melayu akan kalah lagi.

Dan bagi saya yang cukup penting; penyatuan Melayu mestilah lebih dahulu mencari pemimpin yang benar-benar jujur, amanah. Yang ada sekarang, satu pun tak terpakai.
Gapena, jika beria-ria sangat menjadi penyokong kuat Umno nak satukan Melayu, bawa Melayu dari Madagarkar, Seri Langka dan lain-lain dunia Melayu ke sini, bukan seperti Umno yang import pendatang asing bukan Melayu. Jangan pilih seorang pun dari kalangan Umno menjadi anggota sekritariat penyatuan Melayu kerana sejarah mereka cukup hitam lantaran merekalah ulu kapak yang menyumbang penebangan pokok kayu juga.

Kesimpulan:
1. Oleh kerana hari ini politik adalah power, maka wujudkan power Melayu yang berdasarkan politik yang murni demi memelihara hak Melayu, kerana mewujudkan satu parti Melayu dalam negara berbilang bangsa adalah mustahil untuk mendapat power melalui politik.

2. Lantik pemimpin-pemimpina yang berjiwa Melayu. Manakala pemimpin Umno hendaklah ditarbiah lebih dahulu supaya tidak dapat dibeli maruah mereka dengan rasuah dan kepentingan diri.

3. Perkuatkan tiga empat perkara yang menjadi tonggak ketuanan Melayu, seperti bahasa, agama, tanah, ekonomi, kembalikan kuasa kesultanan, dan berpaksikan Islam.

Wallahu aklam.

No comments: